Din 1 iunie 2025, inspecția tehnică periodică (ITP) din Republica Moldova va fi aliniată la normele europene, aducând schimbări importante pentru toți posesorii de vehicule. Un proiect în acest sens a fost aprobat, miercuri, 18 decembrie 2024, în cadrul ședinței Guvernului, la propunerea Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Potrivit inițiatorilor proiectului, această decizie reflectă nevoia de a crește siguranța rutieră, de a reduce emisiile poluante și de a moderniza infrastructura rutieră, astfel încât țara noastră să fie într-un pas cu standardele europene.
Ce categorii de vehicule vor fi afectate?
Conform noilor reglementări din 1 iunie 2025, toate categoriile de vehicule vor trebui să respecte periodicitatea inspecției tehnice, adaptată în funcție de vechime și utilizare.
Astfel, pentru mașinile personale mai noi de 10 ani, regulamentul prevede efectuarea testării tehnice o dată la doi ani, față de testarea anuală în prezent. În același timp, pentru autocare, taxiuri, ambulanțe, vehiculele implicate în transportarea mărfurilor periculoase și vehiculele destinate instruirii, mai noi de 10 ani, testarea tehnică se va face o dată în an și nu o dată la 6 luni cum este în prezent.
Aceste schimbări au fost inspirate de practicile statelor membre ale Uniunii Europene, precum Germania, Franța și România, pentru a asigura un sistem mai eficient și transparent.
Ce presupune noua inspecție tehnică?
Noile reglementări nu se limitează doar la periodicitatea inspecțiilor. Acestea impun cerințe stricte și o verificare detaliată a următoarelor componente:
- Identificarea vehiculului – verificarea documentelor și a conformității.
- Sistemul de frânare – testarea eficienței și a uniformității frânării.
- Sistemul de direcție – verificarea jocurilor nepermise.
- Echipamentele de iluminat și electrice.
- Anvelopele, suspensia și șasiul – verificarea uzurii și a deteriorărilor.
- Emisiile poluante – conformitatea cu normele ecologice europene.
Un element nou inclus în regulament se referă la sistemul de clasificare a defecțiunilor tehnice, care prevede măsuri diferențiate pentru fiecare categorie de defecțiuni, și anume:
- Deficiențe minore: permit vehiculului să rămână în circulație fără necesitatea unei noi inspecții.
- Deficiențe majore: necesită remedierea problemelor într-un termen stabilit.
- Deficiențe periculoase: vehiculul este exclus din circulație până la remedierea completă.
Totodată, vor fi simplificate procedurile de identificare a vehiculelor și a proprietarilor acestora. Șoferii vor trebui să prezinte doar actele personale la inspecție, iar verificarea datelor vehiculului se va realiza automat prin intermediul sistemului AutoTest.
Beneficiile implementării noilor norme
Această inițiativă aduce multiple avantaje pentru țara noastră:
- Siguranță rutieră sporită – reducerea accidentelor provocate de defecțiuni tehnice.
- Reducerea poluării – limitarea emisiilor de gaze dăunătoare.
- Rata mai mare de conformitate – 80% din vehiculele înmatriculate vor trece prin inspecție tehnică periodică.
- Transparență și eficiență – sistemul de inspecții va fi supravegheat pentru a preveni neregulile și abuzurile.
O potențială majorare a tarifelor
Adaptarea stațiilor de inspecție tehnică periodică din Republica Moldova la noile norme europene va implica investiții semnificative, ceea ce se preconizează că va duce la o creștere a tarifelor pentru consumatori cu aproximativ 15-20%.
Acest lucru este explicabil nu doar prin costurile suplimentare generate de modernizarea proceselor, ci și prin contextul economic, în care inflația a fluctuat între 4,8% și 38% în perioada 2012-2024.
Deși această creștere ar putea fi percepută inițial ca o povară, implementarea standardelor europene promite o îmbunătățire considerabilă a calității serviciilor. Acest progres are potențialul de a crește încrederea publicului în sistemul de inspecție tehnică, transformând-o într-o garanție reală a siguranței rutiere și a protecției mediului.
Cum te pregătești pentru aceste schimbări?
Este esențial ca proprietarii de vehicule să fie informați și să planifice din timp revizia tehnică. Verificarea regulată a stării tehnice a vehiculului va deveni mai importantă ca niciodată. Mai mult, autoritățile recomandă utilizarea serviciilor autorizate și evitarea inspecțiilor superficiale care ar putea pune în pericol siguranța.
La moment, în Republica Moldova sunt înregistrate 112 stații de inspecție tehnică periodică, care vor trebui să își adapteze procesele interne pentru a se conforma noilor cerințe. Vezi aici lista stațiilor de testare tehnică auto din mun. Chișinău.
Date statistice: câte vehicule trec inspecția tehnică?
Inspecția tehnică periodică (ITP) este una dintre cele mai importante măsuri pentru siguranța rutieră. În Republica Moldova, procesul este reglementat prin legislație, dar analiza datelor recente relevă lacune semnificative în aplicarea și eficacitatea acesteia.
Conform datelor furnizate de Biroul Național de Statistică la 1 octombrie 2023, doar 58,79% din vehiculele înmatriculate au fost supuse inspecției tehnice periodice:
- 1.213.240 de vehicule înmatriculate, din care 773.140 sunt autoturisme.
- Doar 713.324 de vehicule au fost supuse inspecției tehnice periodice în 2023, ceea ce reprezintă 58,79% din total.
Acest procent scăzut indică:
- Vehicule nefuncționale sau abandonate, care figurează încă în registrul de stat.
- Mașini utilizate rar sau parcate pe termen lung, inclusiv cele ale cetățenilor plecați peste hotare.
- Vehicule aflate la vânzare, care nu sunt supuse ITP-ului înainte de schimbarea proprietarului.
Eficiența scăzută a inspecției tehnice în Moldova
Un alt factor îngrijorător este rata extrem de scăzută de depistare a defectelor tehnice:
- Zero cazuri de interzicere a exploatării vehiculelor în perioada 2022-2023.
- Aproximativ 16.036 cazuri (2023) în care s-a acordat un termen de 30 de zile pentru remedierea deficiențelor.
Aceste cifre indică faptul că inspecția tehnică este percepută mai degrabă ca o formalitate, decât ca o obligație necesară pentru siguranța rutieră.
Comparație cu practicile din UE
Țările din Uniunea Europeană adoptă abordări diferite în funcție de vârsta și utilizarea vehiculelor. De exemplu:
- În Germania, autoturismele noi sunt verificate pentru prima dată după 36 de luni, iar apoi la fiecare 24 de luni.
- În România, periodicitatea depinde de categoria vehiculului și de vârsta acestuia, inspecțiile fiind mai frecvente pentru vehiculele mai vechi de 10 ani.
Comparativ cu țările din UE, în Republica Moldova lipsa unei aplicări stricte a periodicității și monitorizarea superficială sunt factori ce contribuie la nivelul redus al inspecției tehnice.
Despre OMNIS și cum te poate ajuta
Aplicația omnis îți face viața mai ușoară, oferindu-ți soluții complete pentru siguranța și mobilitatea ta. Prin OMNIS, utilizatorii pot achiziționa online asigurări medicale de călătorie, RCA, Carte Verde, vinieta pentru România și Bulgaria, vinieta pentru Republica Moldova, și pot plăti taxele de drum.
Aplicația oferă, de asemenea, notificări pentru documentele și asigurările aproape de expirare, asigurându-se că ești mereu la zi. Descarcă OMNIS din Google Play sau App Store și bucură-te de toate aceste facilități direct din palma ta!